KG AWAH (KA)AGROFARM

TANJUNG PERANG,KG AWAH,MARAN

No Tel:-0139515858(perus)

0139247824(hana)

0139044681(lie)

solehah_hanaz@yahoo.com (YM)

hanaz4582@gmail.com

Selasa, 6 Oktober 2009

TENTANG KAMBING

Kambing (bahasa Inggeris: goat) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Capra aegagrus hircus.

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya (mega diversity) dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

TABURAN
Kambing dipelihara di seluruh Malaysia sebagai haiwan ternakan. Terdapat juga kambing yang tinggal di kawasan berbukit yang dikenali sebagai kambing gurun. Kambing gurun merupakan haiwan dilindungi.


Kambing merujuk secara umum kepada haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas mamalia. Kambing adalah haiwan berdarah panas.

Makanan
Kambing merupakan haiwan pemakan daun atau maun. Makanan utama kambing adalah rumput, kekacang, daun-daun dan pucuk pokok. Seekor kambing dewasa memerlukan 4 - 5 kg rumput segar sehari. Penjagaan makanan yang betul perlulah diberikan, ia kerana kebanyakan penyakit yang menghidap pada kambing adalah berpunca daripada makanannya sendiri. Oleh yang demikian, pemberian makanan yang seimbang perlulah difahami agar kesihatan dan kecergasan kambing dapat sentiasa dikekalkan. Jenis-jenis makanan yang boleh diberikan perlulah dirujuk terlebih dahulu dengan penternak yang telah sedia ada. Ia kerana, makanan yang diberikan oleh setiap penternak dan kandang adalah berbeza.

Pembiakan
Kambing membiak dengan cara melahirkan anak dan menjaga anaknya sehingga dewasa. Penjagaan yang rapi serta betul perlulah diberikan sewaktu kambing ingin melahirkan anak. Tindakan-tindakan kambing sewaktu melahirkan anak dan selepas melahirkan anak ada menunjukkan perbezaan. Namun, terdapat juga kambing yang kurang mahir menjaga anak yang baru dilahirkan kerana keletihan (kambing bunting kali pertama).

Tabiat
Kambing amat tidak suka terkena air, sehingga menimbulkan satu peribahasa "Bagai kambing terkena hujan" atau di Indonesia, "Hujan turun, kambing lari". Kambing turut menyumbangkan sumber utama daging terutamanya pada musim perayaan.

Susu kambing

Baka kambing yang boleh didapati di MalaysiaHasil tenusu kambing kini telah dipelbagaikan. Selain sebagai minuman, susu kambing mempunyai beberapa kegunaan lain:

Sebagai ubat:
Demam kuning jaundis
Penyakit Asma (lelah)
Gastrik dan ulser perut
Eczema (penyakit kulit)
Migrain (sakit kepala)
Bahan utama dalam industri kosmetik:
Shampu dan sabun mandi
Krim kecantikan
Mengetatkan Kemaluan Wanita (faraj)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan